Naar boven

8 dingen die je nooit na een training moet doen

Door Bodymass Nutrition - 10 september 2017 -
1. Stretchen overslaan
Wanneer je klaar bent met trainen moet je niet vergeten te stretchen. Dit helpt niet alleen een sneller herstel van je spieren maar het verbetert ook het groeiproces hiervan.


2. Te veel cardio
Er is niets mis mee om na een workout 20 minuten een cardio oefening te doen. Kijk wel uit dat je dit niet te excessief doet, dit kan de fysiologische en hormonale mechanismen die leiden tot hypertrofie (hypertrofie is een toename in de omvang of massa van spiervezels) belemmeren.


3. Wachten met eten
Na een intense workout heeft je lichaam ernstige behoefte aan voedingstoffen, met name aminozuren en koolhydraten. Je lichaam heeft deze voedingsstoffen nodig om de beschadigde spiercellen te herstellen. Wacht na je laatste set niet langer dan 15 tot 20 minuten met eten.


4. Koolhydraten vergeten
Zoals in punt 3 besproken is het van vitaal belang om na je training zo snel mogelijk de juiste voedingsstoffen te nuttigen. Koolhydraten spelen hier een belangrijke rol in. Het lichaam is ingesteld om koolhydraten snel op te nemen om glycogeen aan te vullen. Het beste kun je na een training snelle koolhydraten eten zoals witte rijst en witte aardappelen. Deze voedingsmiddelen komen snel in je bloedbaan terecht waardoor je je insuline niveau verhoogd.


5. Wei-eiwitten overslaan
Wei-eiwitten worden sneller verteerd dan alle andere eiwitbronnen en voorzien je lichaam van de broodnodige aminozuren. Dit is vooral direct na je training belangrijk. Zeker als je doel is om in spiermassa aan te komen.


6. Vetten eten
De post-workout maaltijd moet ervoor zorgen dat je zowel koolhydraten als aminozuren binnenkrijgt om de spiercellen te herstellen. Het is daarom af te raden om na een training vetten te eten. Vetten worden te traag verteert.


7. Supplementen skippen
Wanneer je vooruitgang wil boeken dan is er niets belangrijker dan voeding. Supplementen kunnen helpen om dit proces te versnellen. Vergeet na je workout dus niet om je supplementen in te nemen!


8. Fysieke inspanningen
In de perfecte wereld konden wij na onze training een uurtje slapen om onze spieren en zenuwstelsel te herstellen. Helaas heeft niet iedereen hier de tijd voor. Voorkom daarom na je training fysieke inspanningen. Je lichaam heeft na een zware workout rust nodig.

Bron: Muscle & Fitness