Naar boven

7 Voordelen van trainen met dumbbells

Door Bodymass Nutrition - 23 juli 2017 -
Dumbbell training heeft meer voordelen ten opzichte van barbell training.  Hier de 7 voordelen van het trainen met dumbbells in plaats van met een barbell.



1. Stabilisatie en activatie

Een onderzoek vergeleek de elektromyografie (EMG) activiteit van de borst, triceps en biceps bij de uitvoer van een barbell benchpress, Smith Machine benchpress en een dumbbell bench press. De dumbbell bench press en de barbell bench press waren gelijk in borst en triceps activiteit. De activiteit van de biceps was aanzienlijk hoger bij het gebruik van dumbbells. Waarom? Doordat trainen met dumbbells meer stabilisatie nodig heeft, worden er ook meer spiervezels geactiveerd.

2. De kracht wordt gelijk verdeeld




Het trainen met dumbbells verplicht je ledematen om apart te werken. Als één kant minder sterk is dan de andere kant, kom je daar snel achter. Bij dumbbells is het niet mogelijk om de zwakkere kant te compenseren met de kracht uit de sterkere kant.

3. Veiligheid



Mis je het om zwaar te squatten of te bankdrukken wanneer je alleen traint? Gebruik dan voor je eigen veiligheid dumbbells. Wanneer je niet meer kan, gooi je de dumbbells van je af. Een barbell kan je laten stikken of flink bezeren wanneer je alleen de fout in gaat.

4. Extreme intensiteit technieken mogelijk



Rustpauze, mechanisch gevorderde dropsets en traditionele dropsets zijn gemakkelijker uit te voeren met dumbbells wanneer je alleen traint. Effectieve high-intensity technieken zijn veel beter uitvoerbaar met dumbbells dan met een barbell of Smith Machine.

5. Vergroot je range of motion



Een van de meest effectieve manieren om spieren goed te trainen en te laten groeien, is door het bereik van de oefening te vergroten. Deze range of motion is met dumbbells veel gemakkelijker te vergroten dat met een halter of een Smith Machine.

6. Vrijheid van de beweging



Wanneer je gaat bankdrukken met een barbell zijn je armen en schouders de gehele beweging in een vaste positie. Dumbbell presses laten daarentegen de armen en schouder volledig vrij. Bankdrukken met een barbell heeft een vast range of motion door de vaste positie van je armen en schouder. Het drukken met dumbbells geeft je de vrijheid om specifieke spieren aan te pakken doordat je de dumbbells steeds weer anders kan houden. Ook biedt de vrijheid in de beweging minder risico’s op blessures.

7. Voorkomen van blessures

Op de lange termijn zal trainen met dumbbells helpen om blessures te voorkomen doordat je een natuurlijke range of motion hebt wanneer je met dumbbells traint. Ook verkleint het de kans op blessures aanzienlijk omdat de kracht goed wordt verdeeld over de spieren.

Bron: Muscle & Fitness