Naar boven

6 Tips om je deadlift te verbeteren

Door Bodymass Nutrition - 27 oktober 2017 -
Bankdrukken, squatten en deadliften, dé drie samengestelde oefening die er echt toe doen. Wij focussen ons dit artikel op de deaflift en geven je 6 tips om deze oefening te verbeteren en gemakkelijker te maken.

1. Kijk recht vooruit op het hoogste punt



Wanneer je barbell deadlifts uitvoert, trek je soms je kin in en houd je je hoofd schuin als je op het hoogste punt bent. Eigenlijk wil je dat je hoofd een meer neutrale houding aanneemt. Probeer je hoofd in een rechte lijn met je lichaam te houden, dus wanneer je het hoogste punt van de deadlift bereikt, wil je ook recht vooruit kijken.


2. Trek je borst met je armen



Je moet de gehele oefening voornemen dat je je borst naar achter trekt door je armen. Op deze manier neem je de gehele oefening de beste positie aan en zal je houding het beste zijn.


3. Focus op een lockout nadat de stang je knieën heeft gepasseerd




Nadat de barbell je knieën heeft gepasseerd, is de lockout het enige waar je op moet focussen. Duw je heupen naar voren en zorg voor een krachtige contractie van je bilspieren. Zo forceer je de lockout en wordt het gemakkelijker.


4. Zorg voor spanning op de stang



Vooraf spanning op de stang zetten is belangrijk om volledige lichaamsspanning te verkrijgen. Als er 100kg op de stang ligt, dan moet je als je start eerst 99kg omhoog trekken. Zo zorg je dat je spanning op de stang zet voordat je begint met de deadlift. Daarna kan de deadlift beginnen.


5. Zet spanning op je lats



Dit punt gaat hand-in-hand met het vorige punt; Zorg voor spanning op de stang. Beide punten zorgen ervoor dat je rug en lats onder spanning wordt gezet, en zo een ideale startpositie wordt gecreëerd. De deadlift laat de lats groeien en creëert een strakkere middel.

 
6. Duw de vloer weg



Als je eenmaal de startpositie hebt aangenomen en je begint met de deadlift, moet je jezelf voorstellen dat je de vloer wegdrukt net als bij een leg press. Dit is een geweldige tip die de deadlift voor jezelf een stuk gemakkelijker maakt.

Bron: Muscle & Fitness