Naar boven

6 dingen die je nooit moet doen voor een workout

Door Bodymass Nutrition - 15 april 2018 -
1. Probeer niet te veel te slapen


Er is niks mis met een dutje te doen om je ‘batterij’ weer op te laden voordat je naar de sportschool gaat. Probeer dan wel te voorkomen dat je niet meer dan een half uur gaat slapen. Uit onderzoek is gebleken dat een powernap van zo’n 20-30 minuten aanzienlijk je energie en focus vergroot. Ga je langer slapen, dan creëer je het tegenovergestelde effect. Je kan dan zelf vermoeider wakker worden, dan voordat je ging slapen.


2. Niet stretchen!
Voor een lange tijd werd beweerd dat het goed was om voorafgaand aan een training met gewicht de spieren te rekken, maar wetenschappers hebben ontdekt dat dit eigenlijk contraproductief is. Het rekken van ‘koude’ spieren leidt tot blessures en daarnaast vermindert het je kracht voor tijdens je workout.



3. Niet te veel cardio


Er is niks mis met een “steady state” cardio-oefening voordat je aan de slag gaat met de gewichten. Wanneer je een cardio-oefening van hoge intensiteit uit gaat voeren, zal je kracht voor tijdens de workout afnemen en word je anabole proces belemmerd.


4. Stress

Stress is een echte ‘spierkiller’. Wanneer men zich in een staat van stress bevindt, wordt er meer cortisol uitgestoten. Cortistol breekt spierweefsel af en zorgt ervoor dat lichaamsvet wordt opgeslagen. Bovendien zorgt stress ook voor een belemmering van het vermogen om te concentreren, beperking van de activatie van spiervezels. Het gebrek aan focus kan zorgen voor verwondingen tijdens je training. Dus, probeer stress te vermijden, vooral wanneer je naar de sportschool wil gaan.


5. Gebruik niet te veel stimulanten

Er is zeker niks mis met het gebruik van cafeïne of een goede pre-workout om je die extra boost te geven tijdens je workout, maar doe dit niet te vaak of teveel. Een gematigde dosering van een stimulerend middel kan je goed helpen bij het vergroten van je energie en focus. Een ‘overdosis’ kan nare effecten hebben, zoals een snel kloppend hart, slapeloosheid, misselijkheid, angst en een gevoel van ziekte. Geen van deze punten zal je helpen bij het verbeteren van je trainingsprestaties.


6. Eet niet te veel

Je pre-workout maaltijd is essentieel voor een goede workout en het levert voedingstoffen ter ondersteuning van het spierherstel en groei. Let wel op want veel eten voor je training kan juist gevaarlijk zijn! Wanneer je kort voor je training veel hebt gegeten, kan je misselijk worden en buikkrampen krijgen. Wanneer je maag vol zit met eten, dan stroomt je bloed naar de spijsvertering in plaats van naar de spieren. Dit zal ten koste gaan van de pomp en de doeltreffendheid van de oefeningen.

Bron: Muscle & Fitness