Naar boven

5 mythes over vet verliezen

Door Bodymass Nutrition - 03 november 2017 -
Eigenaar van State of Fitness Justin Grinnel neemt hieronder de 5 meest voorkomende mythes over vetverliezen onder de loep en vertelt je waarom je ze niet moet geloven.




1. Je moet je calorieën tellen

Nee. Ik heb er nooit van gehouden om de hele dag al je calorieën te tellen. Het vergt erg veel tijd en er worden vaak fouten gemaakt waardoor de berekeningen niet precies kloppen. Wanneer iemand echt moeite heeft met afvallen en er erg veel voor moet doen, dan kan het tellen van calorieën wel effectief zijn. Het enige probleem is dat de berekening van benodigde calorieën afhangt van erg veel variabelen – leeftijd, lengte, gewicht, werk, soort training, spiermassa, water inname, medicatie en gezondheid spelen allemaal een rol in de bepaling van het aantal calorieën. Ik wil zeker niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Elke hap die je binnenkrijgt tellen én tegelijkertijd nooit echt precies weten hoeveel calorieën je nodig hebt kan erg frustrerend zijn. Het tellen van calorieën heeft zeker wel effect, alleen je krijgt er veel stress van als je niet weet hoeveel calorieën iets bevat. Probeer gewoon ongeveer binnen je caloriebehoefte te blijven door het eten van alleen maar gezonde en goede voeding, dan is het precies bijhouden van elke calorie niet nodig.

Tip: Eet goed, niet bewerkt-voedsel. Ik zeg altijd: als je het kan laten groeien of kan doden, dan kun je het eten. Voorbeelden hiervan zijn biologisch vlees, wild gevangen vis, biologische eieren, noten, zaden, bonen, peulvruchten, groente en fruit. Eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je voldaan bent. Door het eten van goed voedsel houd je je calorieën laag en hoef je niet constant te blijven tellen.



2. Je moet meer maaltijden gaan eten

Tot aan dit jaar, ben ik altijd een voorstander geweest van elke 2-3 uur eten, 5 tot 7 keer per dag. Ik denk zelf dat deze methode voor veel mensen goed kan werken. Het is bekend dat bodybuilders en wedstrijddeelnemers dit doen en dat het erg succesvol is. Maar dit zal voor veel van ons niet werken, omdat vele niet de tijd en motivatie hebben om dagelijks 6 maaltijden te maken met bijvoorbeeld kippenborst, zoete aardappel en broccoli.

Het is nog niet met feiten bewezen dat het eten van meerdere maaltijden de stofwisseling meer verhoogt dan wanneer je standaard drie maaltijden per dag eet. Het enige voordeel van een hogere frequentie van maaltijden, is dat je honger constant onder controle blijft.

Maar zou het het echt waard zijn om mijn cliënten aan te dringen om 5 tot 6 maaltijden per dag te eten? Waarschijnlijk niet. In feite, ik denk dat wanneer ik dat aan mijn cliënten voorleg, dat ze aan het eind van de dag teveel calorieën binnen hebben gekregen. Veel van mijn cliënten geven ook aan niet genoeg honger te hebben voor al deze maaltijden. Ik gaf ze het advies om het echt op te eten. Het heeft voor mij gewerkt, dus dan zal het ook wel voor mij cliënten werken toch? Nou nee.  Ik at erg clean maar wel saai, ik was erg jong, had veel spierweefsel, verbrandde erg veel calorieën doordat ik erg intensief trainde en ik was zo’n 9-14 uur per dag bezig met sport. Daardoor verbrandde ik veel meer calorieën dan een gemiddeld persoon. Dat is de reden dat het eten van meerdere maaltijden wel voor mij werkte en voor een groot deel van mijn cliënten niet.

Tip: Raak niet in de stress als je een snackmoment of een maaltijd mist. Gewoon genoeg water blijven drinken om gehydrateerd te blijven en eet niet-bewerkt voedsel wanneer je honger hebt. Probeer van het junkfood af te blijven wanneer je honger hebt.



3. Je moet erg veel cardio doen

Sorry dat ik het zeg, maar een uurtje joggen is een complete verspilling van je tijd wanneer je doel is om echt vet te verliezen. Net als alle andere cardio oefeningen die je verplichten om constant dezelfde herhalingen te doen. Wanneer je spieren voor 30, 45 of zelf 60 minuten aan de slag moeten, is het nodig dat de energie ergens vandaan gehaald wordt. Het lichaam is koppig en haalt de energie niet uit je vetvoorraden, maar uit je spieren. Dit is natuurlijk iets wat we niet willen.

Om lichaamsvet te verbranden en de stofwisselingen te verhogen, is elk spierweefseltje van belang. Als je lichaamsvet wil verbranden, zal je dus spieren aan moeten komen. ‘High-intensity training’ en krachttraining kunnen hiervoor zorgen.

Tip: Om snel droog te trainen, zal je oefeningen moet uitvoeren die je stofwisseling voor de gehele dag stimuleert. Uit onderzoek van Tremblay is gebleken dat in tegenstelling tot ‘low-intensity’ oefeningen, het doen ‘high-intensity’ oefeningen ervoor zorgt dat je stofwisseling zelfs na het trainen nog gestimuleerd blijft. Uit een ander onderzoek van Tabata is gebleken dat enkel het doen van een paar minuten intensieve cardio, je anaerobe en aerobe conditie flink wordt gestimuleerd.



4. Je moet elke vorm van vet vermijden

Het is erg jammer dat het eten van voedingsmiddelen met vet een slechte reputatie hebben gekregen. Hoewel vet tot op zekere hoogte een comeback heeft gemaakt, denken vele nog dat ze minder vet moeten eten om vet te verliezen. Een gram vet heeft wel meer calorieën per gram (9 calorieën per gram) dan eiwitten en koolhydraten (4 calorieën per gram), maar dat maakt geen verschil in wat gezonder is. Zoals ik eerder heb gezegd, komt het neer op de totale inname per dag en hoeveel je jezelf hebt ingespannen. Er zijn erg veel gezonde vetten die voordelen met zich meebrengen. Verse vis, wild vlees, extra vierge kokosnootolie, avocado’s en amandelen zijn voorbeelden van onbewerkte voedingsmiddelen met vet die erg goed zijn om te eten. Dit zijn vele betere alternatieven dan bijvoorbeeld brood, pasta, cornflakes en andere granen die zogenaamd goed voor je zijn.

Tip: Geniet van vet! Hierdoor zal je langer een voldaan gevoel hebben, beter kunnen nadenken, voorkom je ontstekingen en zal je uiteindelijk lichaamsvet verliezen. Zorg ervoor dat je bronnen van vet gezond zijn, bijvoorbeeld noten, zaden, vis, avocado’s en olijfolie.



5. Je moet licht gewicht met veel herhalingen uitvoeren

Van deze mythe moet ik altijd een beetje lachen. Veel herhalingen doen met licht gewicht kan je vergelijken met ‘low-intensity’ cardio. Je lichaam zal je vetvoorraden niet gebruiken als brandstof en zal de aanmaak van het vetverbrandingShormoon niet stimuleren, net als de aanmaak van het groeihormoon en testosteron. Alleen de ‘high-intensity’ oefeningen zullen de vetverbranding stimuleren en het spierweefsel laten toenemen.

Wanneer je spieren wil laten groeien, zal je veel van je spieren moeten vragen (dus met meer gewicht moeten trainen). Hoe sterker je bent, hoe meer spierweefsel je aan zal maken. Door elke set al je spierweefsel te stimuleren, wordt je ‘metabolic cost’ flink geboost. ‘Metabolic cost’ is een meeteenheid die wetenschappers gebruiken om aan te geven hoeveel calorieën je verbrand tijdens een oefening. Dus hier geldt: hoe hoger, hoe beter.

Bron: Muscle & Fitness