Monter

6 Redenen waarom je geen vooruitgang boekt

Par Bodymass Nutrition - 19 octobre 2018 -
Heb je alle diëten en workouts al geprobeerd, en boek je geen vooruitgang? Je zal misschien je korte termijn doelstellingen wel behaald hebben, maar het lukt maar niet om het grote doel (serieuze spiermassa aankomen) te behalen. Schaam je niet, je bent echt niet de enige. De meeste sporters struikelen een aantal keer totdat ze hun ideale trainingsritme te pakken hebben.

De volgende punten kunnen mogelijk de redenen zijn dat je niet de doelen behaalt die je voor ogen hebt:

1. Te snel resultaat

Het uitstippelen van een plan is de meest belangrijkste factor wanneer het gaat om fitness. Geef jezelf voldoende tijd om je gestelde doelen te behalen.

Een dieet volgen is essentieel wanneer je op korte termijn resultaat wil behalen, maar het is niet ideaal voor de lange termijn. Probeer eens in plaats van een dieet, een gezonde manier van eten te vinden door voor gezondere voedingsmiddelen te kiezen. Zo heb je niet de mentaliteit nodig die van je wordt gevraagd wanneer je op dieet bent. Deze aanpak is meer gericht op het lange termijn doel, in plaats van te focussen op de snelle oplossing.

2. Niet voldoende rust



Slaap is essentieel, vooral wanneer het gaat om het behalen van je fitnessdoelstellingen. Alles draait om het herstelproces omdat energie niet alleen uit voeding komt, maar ook uit voldoende rust.

Slaaptekort zal veranderingen in je hersenactiviteit aanbrengen, waardoor het hoofd overdag sneller naar eten verlangt. Als dit gebeurt, ervaar je geen echte honger waardoor je eerder naar ongezond eten verlangt. Neem dus voldoende rust, zodat dit niet je dieet of training saboteert.

3. Eten op verkeerde tijden



Door je ontbijt of lunch over te slaan, creëer je zo’n honger dat je daarna alles eet wat voor je neus komt. Ook door minder te eten dan je ‘Resting Metabolic Rate’ (RMR), komt je lichaam in de honger-modus en zal je stofwisseling vertragen. Je lichaam zal dan niet genoeg opgeladen zijn voor de workout die je voor die dag gepland hebt. Ontbijt goed en eet elke twee tot drie uur. Je zal geen honger krijgen en je bent zo helemaal klaar voor de workout van de dag.

4. Stress

Chronische stress en negatieve emoties kunnen ervoor zorgen dat je veel verkeerde etenswaren gaat eten. Probeer stress te vermijden door middel van meditatie, yoga, diepe ademhaling of andere stressverminderende technieken.

5. Negatieve gedachten

Een positieve mindset kan je helpen om je doelen eerder te bereiken. Als je wil slagen, moet je in jezelf geloven!

6. Doorzettingsvermogen



Doorzettingsvermogen is de sleutel om je doelen te bereiken. Dit kan betekenen dat je moet doorzetten en jezelf moet blijven motiveren door middel van zwaarder gewicht of andere fitness plateaus. Blijf geconcentreerd en maak elke dag kleine stappen vooruit!

Bron: Muscle & Fitness